Resevillkoren är de villkor som reglerar avtalet mellan resenären och Inca Tours. Läs noga igenom innan du reser.
Resevillkor – Inca Tours AB
ALLMÄNNA RESEVILLKOR FÖR PAKETRESOR
För resan gäller Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) allmänna villkor överenskomna inom
branschen den 1 augusti 2018 och arrangörens särskilda villkor, som är angivna nedan.
Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären.
De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet.
1. AVTALET
1.1 Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat
avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om
paketresor.
1.2 Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna
eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell
avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte
kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta
bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.
1.3 Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället. Vissa resor
kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.
1.4 Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Arrangören ska snarast och om möjligt
senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan.
1.5 Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum.
1.6 Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om dessa bokats tillsammans och
vid ett och samma tillfälle med de tjänster som ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga
tjänster för ett totalpris.
1.7 Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa
uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.
1.8 Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla
uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter
måste påtalas. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att
rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror
på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.
1.9 Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress,
telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.
1.10 För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få
tydlig information om detta senast vid bokningstillfället.
1.11 Om flygbiljetter är en del av paketresan, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således
inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka.
Utnyttjas inte biljetten från start, avbokas resterande delar.
2. PRIS OCH BETALNING
2.1 Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet
ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter.
2.2 Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.
2.3 Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift).
Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.
2.4 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut
skälig ersättning.
2.5 Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för två personer i delat dubbelrum.
Vid inkvartering för endast en person i dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt
att ta ut en tilläggsavgift.
2.6 Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader som kan tillkomma.
3. RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING
3.1 Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra
tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.
3.2 Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för
de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen. Arrangören kan uppställa skäliga
standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har
uppställt några standardiserade avbeställningsavgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.
4. ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN
4.1 Ändring av avtalsvillkor
Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett
klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar
av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska
resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.
4.2 Ändring av priset
4.2.1 Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och
offentliga avgifter eller valutakurser.
4.2.2 Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som
arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100
kronor per bokning.
4.2.3 Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt
minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.
4.2.4 Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska
innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.
4.2.5 Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade
avresedagen.
4.2.6 Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.
4.3 Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser
4.3.1 Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller
transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på
resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel
allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i
sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i
enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd
4.3.2 Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt
kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.
4.3.3 För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller
internationella myndigheter rådfrågas. Från och med 14 dagar innan avresa är en gällande avrådan från UD
grund för uppsägning om avrådan omfattar tidpunkten för resenärens resa. En gällande avrådan från UD ska också anses utgöra grund för uppsägning om det i annat fall står klart att de omständigheter som ligger till grund
för avrådan påverkar eller kommer att påverka resmålet vid tidpunkten för resenärens resa.
5. ARRANGÖRENS ANSVAR FÖR PAKETRESANS GENOMFÖRANDE
5.1 Bristande genomförande
Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock
inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader.
Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
5.2 Väsentliga fel
5.2.1 Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om
möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte
erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får
endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits
enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.
5.2.2 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt
6.2.1., kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
5.2.3 Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom
skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
5.2.4 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt
6.2.1., eller om resenären har sagt upp avtalet enligt 6.2.3 har resenären rätt till likvärdig hemtransport utan
onödigt dröjsmål och utan extra kostnad om paketresan innefattar transport och resenären befinner sig på
resmålet.
6. OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND
6.1 Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.
6.2 Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part
som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på
oundvikliga och extraordinära händelser.
6.3 Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa
resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma
gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
6.4 Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar att färre
personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid
skriftligen underrättas om att resan ställts in.
Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast:
● 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
6.5 Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada.
Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.
6.6 Om inte annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning är arrangörens ansvar
för skada begränsad till tre gånger paketresans pris. Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid
skada som orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet.
7. REKLAMATION
7.1 Resenären får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig tid efter det att denne märkt
eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt
på resmålet. Vid fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den tidpunkt då
resenären reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att arrangören kunde ha avhjälpt felet.
7.2 Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt
vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
8. RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN
8.1 Arrangörens anvisningar
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan
person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på
resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot
detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.
8.2 Resenärens ansvar för skada
Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar
arrangören.
8.3 Resenärens ansvar för formaliteter
8.3.1 Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel
innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.
8.3.2 Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat check-in i enlighet med
resplan eller annan anvisning från arrangören eller transportören.
8.3.3 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till
exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från
arrangören eller återförsäljaren.
8.3.4 Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.
8.4 Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören
eller dennes representant.
9. ARRANGÖRENS SKYLDIGHET ATT TILLHANDAHÅLLA ASSISTANS
Om resenären befinner sig i svårigheter under resan är arrangören skyldig att utan onödigt dröjsmål ge lämplig
hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och
konsulärt stöd. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om situationen orsakats uppsåtligen
eller av oaktsamhet från resenärens sida.
10. TVISTLÖSNING
Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte
kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller av allmän domstol.
Inca Tours kompletterande villkor (gäller för bokningar skapade från den 1 augusti
2024)
Följande villkor kompletterar och förtydligar Svenska resebyråföreningens villkor för paketresor och gäller specifikt
för Inca Tours resor.
1.1 Korrekt namn vid bokning
I samband med bokning är det resenärens skyldighet att uppge korrekt namn stavat enligt passet. De flesta
flygbolag tillåter inga justeringar av namn och även en ändring av stavning kan innebära avbokning och en ny
bokning med därmed följande kostnader.
1.2 Pass, visum, och Esta
Resenären ansvarar själv för att pass (ska vara giltigt till och med minst 6 månader efter hemkomst, ha minst en
tom sida, samt vara helt och maskinellt läsbart) och inresevisum är giltiga enligt respektive lands bestämmelser.
För resor till USA måste resenärens pass, från och med 31 mars 2016 vara så kallat Biometriskt och resenären
ansvarar själv för att ordna inresetillstånd genom s.k. Esta-ansökan. Uppmärksamma att Esta-ansökan även
behöver göras för resor som enbart har mellanlandning i USA. Uppmärksamma även att speciella regler gäller.
1.3 Vaccinationer/mediciner
Varje resenär ansvarar själv för att hos vaccinationscentral eller läkare få exakta rekommendationer för resan,
utformade efter sin egen situation. Alla som reser utanför Europa bör minst ha ett fullgott skydd mot polio,
stelkramp, difteri och epidemisk gulsot (hepatit A). För den som har en känslig mage eller vill minska risken för
turistdiarré rekommenderas ett drickbart vaccin, Dukoral.
För resa till ett flertal länder i Sydamerika krävs vaccination mot Gula febern. Vissa länder kräver också
vaccination för inresa om du nyligen besökt land där det finns Gula febern. Detta är viktigt att tänka på om man reser runt och passerar flera landsgränser:
För medtag av egna mediciner på resan skall intyg om dessa finnas med. För mer info fråga din vaccinatör.
1.4 Resenärens kontroll av färdhandlingar
Resenären har skyldighet att själv kontrollera färdhandlingarna så snart de har erhållits. Eventuella felaktigheter
måste påtalas omedelbart. Utfästelser av inbokande personal måste vara noterade i färdhandlingarna för att
kunna åberopas.
1.5 Tidtabeller
Flygtider som medföljer bekräftelser är preliminära. Exakta tider meddelas tillsammans med färdhandlingarna och
Inca Tours ansvarar ej för eventuella tidtabellsändringar. Tag för vana att alltid kontrollera med flygbolagen. Vi
ansvarar ej för eventuellt missat flyg p.g.a. ändrad tidtabell. Flygbolag kan ändras vilket även kan medföra att en
direktflygning blir en flygning med mellanlandning.
1.6 Förbehåll om ändringar
Inca Tours förbehåller sig rätten att före avtal med resenären vidta ändringar av uppgifter som är felaktiga på
grund av tryck eller korrekturfel. Vi reserverar oss också för ändringar av hotell och andra förändringar i
programmet på grund av händelser som inte kunnat förutspås innan avtalet ingicks. Dessa ska i dessa fall
ersättas av likvärdiga eller bättre alternativ.
1.7 Anmälningsavgift och slutbetalning
Inca Tours tar ut en första delbetalning (anmälningsavgift) om 20 % utöver flygbiljetternas kostnader i samband
med att avtalet ingås. Observera att vi på vissa researrangemang kan ta ut en förhöjd anmälningsavgift eller
kräva direktbetalning av hela resans belopp vid bokningstillfället. Vid sådant tillfälle meddelas du vid bokning.
Slutfakturan sänds ut tillsammans med färdhandlingarna 6 veckor före avresa. Resan kan betalas via bankgiro
eller banköverföring.
1.8 Reseförsäkring
Det är mycket viktigt att vara riktigt försäkrad och Inca Tours rekommenderar Gouda reseförsäkring. Här finner du
villkor och mer information om Gouda reseförsäkringar www.gouda-rf.se
2.1 Prisändringar
Efter ingått avtal har Inca Tours rätt att justera priset i det fall ändringen beror på ändrade flygskatter/flygavgifter,
hamnavgifter eller ändrade valutakurser eller liknande situationer som arrangören inre råder över.
Prisgaranti
Inca Tours erbjuder en prisgaranti. Meddela oss vid bokningstillfället att prisgaranti önskas. Faktura på hela
resans pris skrivs då ut och behöver betalas inom 10 dagar från bokningstillfället. Flygbiljetterna ställs i detta fall
ut omgående och priset på hela resepaketet garanteras. Obs! Ingående arrangemang kan därefter inte ändras
och vid eventuell avbokning är avbokningskostnaden alltid det fulla flygpriset oavsett tidpunkt för flygbokningen.
Dessutom tillkommer den avbokningskostnad som anges i avbokningsreglerna. Om resan ställs in av arrangören
så återbetalas hela beloppet omgående.
2.2 Överlåtelse av resa
Flygbiljetter är personliga och kan ej överlåtas på annan resenär. Namnbyte innebär avbokning och ny bokning.
2.3 Resenärens ändring av reseavtalet
För varje ändring i reseavtalet som företas av resenären uttages en kostnad i enlighet med de merkostnader som
arrangören åsamkats samt en administrativ kostnad av 500 kr per tillfälle/resenär. I många fall är en ändring att
betrakta som avbokning och ny bokning enligt vid ombokningstillfället gällande pris. Detta gäller även vid ändring
av avreseort, reslängd, avresedag etc.
2.4 Ändring i dag-för-dag-program
Rundresor, kryssningar och jämförbara arrangemang är avancerade och kräver för att bibehålla högsta kvalitet en
viss form av flexibilitet. Exempel på sådant som kan spela in är ändrade djurvandringar och väderförhållanden.
Detta medför att aktiviteter planerade för en viss dag under resan kan senare- eller tidigareläggas.
3.1 Resenärens avbeställning
Avbeställning av resan skall ske omgående till Inca Tours via telefon 08-790 30 30 eller email. Om kontoret är stängt ska ett mail skickas omgående till [email protected]
Handlingarna skall omedelbart returneras till researrangören, dock inom 14 dagar efter att en avbokning har
meddelats om inget annat anges. Kunden kontaktar på egen hand sitt försäkringsbolag för eventuell ersättning
3.2 Avbeställningsskydd vid sjukdom m.m.
Resenären kan skydda sig mot avbeställningskostnad för resa genom att vid anmälan teckna den
avbeställningsskydd som Inca Tours erbjuder. Priset för avbeställningsskyddet av resans pris beror på vilken tyv
av resa det är. Våra resekonsulter hjälper er att ta fram priset.
Avbeställningsskyddets grundtäckning:
1. Resenärens sjukdom, skada eller död.
Avbeställningsskyddet gäller när resenären med avbeställningsskydd, dennes medresande familjemedlem eller
medresenär med avbeställningsskydd inte kan påbörja planlagd resa på grund av dödsfall eller allvarlig, akut
sjukdom/skada som uppkommit efter avbeställningsskyddets teckning, men före avresa. Resenären med
avbeställningsskyddet ska omgående söka läkare så snart den akuta sjukdomen/skadan uppstår. Tillståndet ska
kräva inläggning på sjukhus, av läkare ordinerat sängläge eller därmed jämställt.
2. Sjukdom, skada eller dödsfall i familjen till resenären med avbeställningsskydd.
Skyddet gäller om person i familj (sambo, barn, föräldrar, syskon) till resenären med avbeställningsskydd drabbas
av allvarlig akut sjukdom, skada eller död efter att avbeställningsskydd tecknats, men före avresa. Tillståndet ska
kräva inläggning på sjukhus, av läkare ordinerat sängläge eller därmed jämställt.
Samtliga personer i bokningen behöver teckna avbeställningsskyddet för att samtliga ska omfattas av skyddet.
Observera att avbeställningsskyddet ej gäller vid avbokning på grund av sjukdomstillstånd som var känt vid
bokningstillfället.
Avbeställningsskyddet är i sig inte återbetalningsbart. Vid användande av avbeställningsskyddet återbetalas hela
resans pris, med undantag av den erlagda kostnaden för avbeställningsskyddet samt en administrativ avgift om
1200 kr per bokning.
3.3 Om prisavdrag och skadestånd
Om en resa behöver ställas in på grund av en befintlig reseavrådan från Utrikesdepartementet ska detta
meddelas senast 14 dagar innan avresa, oavsett resans längd.
Önskemål
Inca Tours försöker alltid om möjligt är, att tillfredsställa särskilda önskemål. Önskemål som ej bekräftats
skriftligen kan emellertid inte garanteras.
Tillägg för flygresan
Vid bokning av speciell placering på flyg, behov av hjälpmedel för ombordstigning, babysängar och speciella
måltider så ligger ansvaret för genomförandet på flygbolaget och kan inte garanteras av Inca Tours.
Teknisk arrangör: Inca Tours AB
Grev Turegatan 30, 114 38 Stockholm
Tel: 46 8 790 3030
E-post: [email protected]
Hemsida: www.inca.se
Inca Tours har statlig garanti ställd till
Kammarkollegiet